Rabu, 13 Jun 2012

Kuih Bom Bijan

pejam celik pejam celik sekejap jer nak setengah bulan 6...
waktu terasa semakin singkat..macam xcukup masa jer nk buat itu ini...
dunia nk dikejar harap akhirat jg mampu saya kejar.
ary ne dah rabu..minggu lepas weekend xda g memana cm blek kampung jer...lgpon mmg selalu blek kmpg paling lama xblek selang 2minggu..kalo xda pape hal mmg tiap2 minggulah muke nie ada kt kmpg...
lgpon kampung xda lh jauh mn cm kt tenggaroh jer dr jb dlm 1jam suku je.kalo laju bw kete kurang dr ms 2 dah sampai...rumah mertua pon ditenggaroh jg jdnya xda masalah bila nk blek kmpung..
tapi yang jd masalah bila (malam nie nk tdo mn?nk mkn tengahari kt mn?)
sebab sifat buruk saya kalo dah dok umah mak sendiri mmg lmbt nk blek umah mertua..hahaha...kesian en asben..tp walau pape pon saya tetap cuba memberikan keadilan padanya..selang2 lah tdo umah mak sy n umah mertua
tp tu pon kdg2 mak saya marajuk sy lambat blek umah.arghhh..kdg2 xtw cara bagaimana nk menjaga hati semua owang supaya xterasa n berkecil hati..kdg2 pening kan...
 ne dah nk raya saya still amek tempahan menjait,jdnya tiap2 minggu blek kmpg mmg blek umah mak sayalah sbb nk menjait..bukan xnak menjait kt umah sendiri,lgpon sy dok flat mesin saya tu beso n berat..xlarat nk turun naik kalo nk pindah nti..tgulah dah beli umah sendiri nti saya angkut mesin tu menjait kt umah (dah leh dok umah menjait je xpyh kje lg)..kebetulan plak en asben pon skrg ahad dah bekerja jdnya nti bila sy kt kmpg ada jg kje y sy buat...
mesin jahit lurus (berat nie)pic google

ne mesin jahit tepi (lebih kurang mcm ne jg tp benang sy ada 4)
pic google jg

                   tapi ada 1 mesin y memang sy angkut sana sini 
           mesin tu emak belikan sebelum saya belajar menjait dulu.
                      banyak dah berjasa mesin tu pada saya..
mesin jahit epal tp lupe model ape..pic kt google pon saya xjumpe..xpelah nti minggu ne saya blek kmpg saya take pic mesin2 saya yer...
minggu lepas saya dah cakap nk buat experimen kueh bom/onde2..xtw r y mn betul namanya...
pagi tdi saya dah berexperimen menyiapkan kuih tu sebagai sarapan pagi...
yihaaa...berjaya!!!
kuihnya jg xmeletop semasa digoreng..
sbb ada owg ckp kuih tu leh meletop masa goreng
xpayah ckp banyak2 lagi meh tgk bahan2 y mudah disediakan

bahan-bahan
1 1/2 cawan tepung pulut*
1/2 cawan tepung beras*
3/4 air gula (3sdb gula dilarutkan mengunakan air suam)*

bahan inti
saya gune y segera pye (mak saya y buatkan ms blek kmpg ary 2 kebetulan akk sy buat kuih ketayap)

saya gune inti kelapa..boleh jg gne inti kacang merah/hijau...
resepi y mudah leh tgk kt sini

cara-caranya
satukan bahan bertanda * uli hingga sebati
kalo lembik bole tambah tepung kalo keras tambah air
uli sebati
leper'n masuk'n inti dan bulatkan semula
golek'n diatas bijan
dan bolehlah digoreng dgn api y sederhana 

respon dr en asben?
saya xtye dia lg sbb ary ne en asben xkje jdnya dia lom sarapan waktu saya mkn pg tdi...kredit pon dah expired date nk sms tye..xpelah ptg nti sy dapatkan komen dr beliau..hahhaaa...
tp akak saya ckp kuihnya menjadi...
jom layan gambo kuih y dah habis dimakan.esok2 leh buat lagi..



semakin bersemangat nk memasak lagi dan lagi dan lagi...

:: semenjak ada pekerja baru tolong buat film ne semakin kurang plak kje saya buat..ermmm penat jg kalo hari2 dok saje ::



Tiada ulasan: