Selasa, 5 Jun 2012

Experimen lagi

wawawa...
semenjak2 nie rajin plak diri ini memasak..
rutin dah kembali seperti biasa selepas habis pantang
cuma bertambah sikit dr sebelum ini (yer lah dulu berdua sekarang dah ber3)
semalam bermula lg experimen dapor
kali ini buat kuih lapis plak..
tertibe jer'n..xda sebab pon nk wat2 kuih nie
cuma nk ilangkan stress dengan memasak(wah! kelas ko sue)
boleh jg lah diterima akal nk ilangkan stress..
daripada wat y bukan2'n...
kalo saya menjait pon belum tentu stress hilang lg bertambah stress adalh..
(kebiasaanya kalo tengah kusut mmg saya xn menjait sbb nti semua jahitan xn menjadi.lebih baik berhenti sebelum kne ganti kain2 tempahan)
*sebenarnya en asben xsihat sy ne risau 2 y jd xkeruan 2
dah beberapa hari batok dan bdnya pns(alhmdulillah dah kurang sikit)
takot menjd semakin teruk jer..ajak g klinik xmahu..geram jer..nsb nk jg makan panadol n minum ubat batok...kalo xmahu mmg kne ngan saya
(berani ker??)
sambil2 memasak layan lg tgk drama korea kt oneHD

ROOFTOP PRINCE

cite mmg best Terbaik!!! saya n en asben suke sgt jln citenya
nk tgk online pon bole try g kimchidrama bole layan cite nie...nk bercerita saya pon xreti jdnya tgk n nilai sendiri ceritanya ok...
y ptg sambil2 layan cite kuih saya xlupe...
saya biasanya kalo buat kuih saya gune bahan y mudah2 yerlah
kami'n budak baru belajar
dah cukup mahir nnti baru saya akan mencube resepi y mencabar jiwa n raga plak...
meh kita tengok bahan2 y diperlukan


1 kotak santan kara/Ms bahagikan 5 cawan

BAHAN A
2 cawan tepung beras
1 cawan tepung  gandum
2 sdb tepung jagung
2 cawan santan

BAHAN B
1 cawan gula pasir
3 cawan santan
daun pandan



cara2nya
panas'n air kukusan
blend semua bahan A sampai halus
bahan B dimasak diatas api hingga gula larut 
sejuk'n sebentar
satukan bahan A n B hingga sebati
tapis supaya tiada aduanan tidak berketul2
bahagikan adunan kepada beberapa bahagian
*biasanya owg buat warna merah n putih
tp sy buat smlm bhg 3 warna..
kukus adunan pertama (warna 1) dlm 5-7 minit
ulang hingga hbs adunan 
seterusnya kukus anggaran 20 minit 



taraaaaa....inilah rupa kejadian experimen mlm tdi
tp 2r xda seni langsung
disebabkan rumah xda loyang (sedih!!!'n...saya gune bekas plastik jer ms mengukus)
2 y menyebabkan rupanya ..ish!ish!ish!
n lg 1 pagi tdi ms snap pic nie sy maen potong jer gune pisau biasa...
xda pisau potong kek lah..gpon nk cepat en asben dah nk g kje nk sarapan...
tp sy rs puas hati sbb experimen saya xmasuk bakul sampah...tp masuk pewot..

*sekarang tengah waktu kerja tp sy sibuk dok update blog..hehehe..
jangan tiru macam saya
tp kalo nk cube resepi saya nie sila2 lah yer mencube..
sblm terlupe resepi sy amek dr rakan fb saya Mijot armiza sama mcm apam beras y saya buat sebelum nie..
kalo nk tahu saya dah berjaya membuat apam beras 2..sbb kali pertama buat rsnya kurang kick..tp kali ke2 (bw blek umah mak mertua n ke 3 (buat kt rumah mak saya)sy dah leh tersenyum sbb owg kata ok...

(◕‿◕✿)
wink wink




nantikan experimen kuih onde2 dari saya yer...
nie copyright terbaru saya...
comel x????

:: nk letak nuffnang dlm blog mcm mane yer ? ::



2 ulasan:

aJa berkata...

anta le sini cket...

lil'su berkata...

dah hbs dah pon..percubaan kali ke 2 t aku bg ko rs ea