Rabu, 23 Mei 2012

BULAN REJAB

salam selasa
salam bulan rejab
sebulan lebih jer lagi ramadhan akan datang lagi
selamat berpuasa bg yang sedang berpuasa
saya?
belum berkesempatan lagi untuk mengantikan puasa
insyaAllah jika tiada aral dan kesihatan dalam keadaan y baik saya akan mula berpuasa dalam 2,3 hari lagi
AMIN
disebabkan semalam ramai y berpuasa
saya pon merajinkan diri mencari resepi y mudah untuk dibuat
manalah tw boleh buat utk berbuka ramadhan nti
setelah mencari sana dan sini terjumpalah satu resepi dari rakan FB

APAM NASI


maka bermulalah experimen didapur pada malam semalam..
resepinya sangatlah mudah dan cara penyediaan jg ringkas
(bg sayalah)
bagi y ingin mencuba ini resepinya

1 CWN NASI
1 CWN TEPUNG GANDUM
1 CWN TEPUNG BERAS
1/2 CWN GULA PASIR
1/2 SDB MAURIPAN
13/4 CWN AIR
GARAM(SEDIKIT/AGAK2)
KELAPA (PUTIH SAHAJA)

NASI DI BLEND BERSAMA SEDIKIT AIR + GULA BILA NASI DAH HALUS
DALAM BEKAS LAIN SATUKAN SEMUA TEPUNG + MAURIPAN
KACAU SEBATI ADUNAN NASI+GULA DENGAN ADUNAN TEPUNG+GARAM
PERAP ANGGARAN 1-3JAM
(SAYA BUAT SEMALAM PUKUL 11MLM DAN 5 PG BARU KUKUS)
LETAK PEWARNA IKOT SUKE SEBELUM KUKUS
(SAYA BUAT WARNA MERAH DAN PUTIH)
(SAYA GUNE PAPER CUP SBB XDA ACUAN)
KALO GUNE ACUAN LOMPANG SAPU'N SEDIKIT MINYAK SUPAYA XLEKAT
KUKUS ANGGARAN 15MINIT
(DISEBABKAN SAYA MENGUNAKAN PERIUK NASI SAYA XPASTI API Y PATOT DIGUNAKAN KECIL ATAU BESAR UNTUK MENGUKUS)

mudahkan.dan respon dr en asben pon xmematahkan semangat untuk saya
rajin2 buat kuih lagi.


selamat mencuba dan HEPY COOKING

P/S:saya kurangkan adunan dari resepi asal sbb takut xmenjadi

Tiada ulasan: