Jumaat, 22 Jun 2012

cerita tentang aku

ary nie bukanlah nk mengepoh pasal diri sangat cuma nk share ngan kawan-kawan pengalaman pertama kali mengandung.kan saya dah bagitw ary 2 nk share.sebenarnya tanda-tanda awal kehamilan bukanlah sama bg semua individu contohnya seperti muntah2 diwaktu pagi,loya tekak,kerap buang air kecil,mengidam,moody,bengkak payudara dan lain2 lagi..tp yang pasti semua akan pasti mengalami tidak datang haid dan ianya sudah terlewat beberapa hari dan time nie bolelah pegi wat UTP utk mengesahkan kehamilan...
macam yang berlaku pada saya cuma tidak datang haid dan saya buat UTP bru tahu saya mengandung.alhamdulillah mabuk2 dan loya2 saya xmengalami dengan begitu teruk sekali (sebabnya sebelum mengandung dah niat dalam hati,kalo aku mengandung,kalo nk mabuk pon bila habis waktu kerja..sebab nk kerja'n.then bila sah pregg time saya blek kerja brulah xlarat macam nk pengsan hehehe..tp awal pagi comfom sihat semula) dan saya cuma xbole makan nasi jer..lain2 makanan saya bole makan (saya sebenarnya xsuka mkn mee hoon tp bila mengandung itulah y jd makanan harian sbb xleh mkn nasi'n)
Trimester pertama saya berlalu tanpa banyak masalah,cuma lepak /malas selepas waktu kerja 2je rutin harian kt umah pon berjln mcm biasa.
Trimester kedua pon bg berlalu tanpa masalah.saya makan ubat y diberi klinik..amik susu..dan amalkan makanan y sihat2,alhmdulillah xda masalah kesihatan.
masuk trimester ke3 barulah keadaan berubah sebelum ini saya masih lagi boleh pkai pakaian harian saya tp dah masuk minggu 28 dah mula pkai pakaian mengandung..perot pon baru nampak kalo xsebelum nie memang xmcm mengandung.kaki mula bengkak,mudah mengah (xlarat nk naik tangga jejantas),
kerap letih tersangat2 waktu nie (tido mmg awal time nie) ,baby pon lebih aktif pada waktu2 nie (saya selalu bgtw en asben baby wat shuffle dalam pwot mama kalo nampak pergerakkan kt pwot saya)
dan bila hampir2 waktu nak bersalin seminggu sebelum saya mengalami asyik buang air besar dan perot asyik memulas2,kaki mula bengkak dan tanda akhir sebelum bersalin saya kuo darah mcm darah haid 2..pas2 en asben terus bw g g hospital dan sampai kt hosp terus kene tolak masuk bilik bersalin sbb jalan dah buka 4cm
saya bersalin cukup tempoh 38 minggu.awal dua minggu dr tarikh due.khairunnisa dah xsabar nk keluo agaknya nak main2 ngan mama & papa ia..hehehehe...
seronok sangat bila dah jd mama nie (berubah menjadi lebih penyanyang,sbb saya nie jenis y ganas)cakap pon dah lembut2 bahasa y lebih sopan kene guna supaya menjadi contoh y baik pada anak2...
bagi saya mengandung dan bersalin bukanlah perkara y perlu ditakuti sbb ianya amat menguja'n bila dialami dengan perasaan y senang dan gembira.
dan saya xsabar nk tunggu 2tahun lagi utk mengandung lagi..hahahhaha
perancangan awal sbb umo dah meningkat kene ada anak banyak2 sekarang nie.

:: nisa pon mesti nak ada adik'n,mama & papa sabar yer tgu nisa dah 2 tahun nti ::

Tiada ulasan: